Catorze: quins deu anys més bèsties

Aferrar-nos a la cultura –als llibres, a la música, a l'art– ens permet tirar endavant malgrat la boira i contra la boira
El Palau de la Música Catalana acull el cicle Híbrids, que reivindica la literatura modernista.

El Palau de la literatura

Comparteix
El cicle Híbrids omplirà l'edifici modernista de poetes
Sortegem quatre exemplars del llibre 'L'home a qui ja no agradaven els gats', d'Isabelle Aupy, publicat per Raig Verd i traduït per Mia Tarradas.

L’home a qui ja no agradaven els gats

Comparteix
Rifem quatre exemplars d'un llibre que ha estat tot un èxit a França
'La càrrega mental', una basorèxia de Maria Climent per a Catorze.

La càrrega mental

Comparteix
Per pensar durant anys què em faries per menjar en cada àpat (cada àpat!)
'La probabilitat de l'amor', un text d'Esperança Sierra i Serra per a la secció 'Contenidor en flames'.

La probabilitat de l’amor

Comparteix
Enamorar-se recíprocament és una bellesa de les més difícils de topar

Eva Baltasar: «Em vaig enamorar d’un personatge meu i em vaig divorciar»

L'escriptora, que fa anys va netejar cases, sap què és sentir-se tractada com a dona de fer feines

Premi Literari Catorze

'Soberano, Soberano', d'Anna Collell, és el text guanyador del Premi Literari Catorze.

Soberano, Soberano

Comparteix
Perquè, si són dels rodons, et podries arribar a buidar les conques dels ulls fent un sol plop
'Vas ser llum', un text de Maria Anguera, finalista del Premi Literari Catorze.

Vas ser llum

Comparteix
Però la meva nena estava despullada damunt d’una safata metàl·lica, estava freda, començava a perdre el color
'Una altra mena de persona', un text de Roser Bastida, finalista del Premi Literari Catorze.

Una altra mena de persona

Comparteix
Sent angoixa per totes les coses que els altres deuen saber d’ella i que ella, en canvi, ignora
'Entortolligats', un text de Toni Alcázar, finalista del Premi Literari Catorze.

Entortolligats

Comparteix
Li diu: un embolic de dos requereix dos per desfer-lo
'Enderroc', un text d’Òscar Palazón, finalista dle Premi Literari Catorze.

Enderroc

Comparteix
Però aleshores desfaig un dels últims paquets i ensopego amb en Baltasar dalt del seu cavall
'Glossari de les profunditats', un text de Núria Soto que ha quedat finalista del Premi Literari Catorze.

Glossari de les profunditats

Comparteix
Totes les paraules em sonen igual de buides, com parets de cartró guix
'La mort robada', un text de Maria Teresa Guarro finalista del Premi Literari Catorze.

La mort robada

Comparteix
Va del llit a la butaca i de la butaca al llit i la butaca li fa de dutxa i es passa una tovalloleta humida sota els braços
'He declarat la guerra a la ciutat', de Laia Pujol, finalista del Premi Literari Catorze.

He declarat la guerra a la ciutat

Comparteix
He deixat colar senyores, mascotes, queixosos, cretins, clients compulsius amb cent vals de descompte
'Marina Tsvetàieva i l'amor caigut', un text de Pol Guasch per a la secció 'Foto de perfil'.

Marina Tsvetàieva i l’amor caigut

Comparteix
Cada amor que s’engruna fa una mica més petit el món en què vivim

No donis suport a Catorze (si no pots)

Comparteix
Som el mitjà cultural més llegit dels Països Catalans; ens ajudes a continuar?

Escriure per pensar

Comparteix
15 hores per aprendre a seduir escrivint amb la periodista i escriptora Eva Piquer
'Inventari de plaers', una postal de Gemma Ventura Farré.

Inventari de plaers

Comparteix
La forma com a Olot pronuncien la o: el gust del català de cada lloc
A la secció Converses literàries, Marta Nadal parla amb la fotògrafa Pilar Aymerich, autora del llibre 'La Barcelona de Pilar Aymerich', publicat per Comanegra i Barcelona Llibres.

Pilar Aymerich: «Sempre he anat per lliure, he pogut decidir què volia fer»

Comparteix
«Quan faig una bona foto, sempre dic que el dit se’m posa content», assegura la fotògrafa
'1997', un text d'Andrea Jofre per a la secció 'Pulsacions per minut'.

1997

Comparteix
Fa temps que dono voltes a per què m’agrada el que m’agrada
Una conversa sobre l'ús del català amb Ernest Pérez-Mas, fundador de la companyia de telèfon Parlem. De Gemma Ventura, per a la secció Perquè és la meva, de Catorze.

«Els empresaris hem d’exigir als nostres treballadors que parlin en català»

Comparteix
Ernest Pérez-Mas, fundador de Parlem, fa quaranta anys que no manté converses en castellà als Països Catalans
A 'Hi ha futur' Blanca Llum Vidal parla del llibre 'El temps de la promesa' (Anagrama), de Marina Garcés, i de 'No robaràs' (Fragmenta), de David Fernàndez. Per a la secció 'Deixa'm que hi pensi'.

Hi ha futur

Comparteix
L’Eva, una amiga, fa poc em parlava de les criatures de la sequera
'Cor i flames, incendi meu', un text de Roser Cabré-Verdiell per a la secció Turisme d'interior.

Cor i flames, incendi meu

Comparteix
Els silencis entre paraules són les esquerdes entre parets
Foto: Pere Virgili, CCCB

Judith Butler: «Al món hi ha problemes més grans que el gènere»

Comparteix
La pensadora diu que no es vol sentir pressionada ni per la dreta ni pels seus amics teòrics radicals
'La vida és un haiku', un text de Marta Vives sobre l'obra 'Lluna plena', basada en el llibre d'Aki Shimazaki, i adaptada per Àlex Rigola, per al Heartbreak Hotel. A la secció Les coses importants.

La vida és un haiku

Comparteix
Els coneixem just quan ella ja té l’indici cruel de l’Alzheimer
A la secció 'De cara a la galeria', Marta Orriols parla de la Madriguera, el taller de Paula Bonet, i de l'exposició 'Digo carne'.

Sostenir una mirada

Comparteix
Les llodrigueres es poden construir a una gran varietat de llocs, fins i tot al passatge Valeri Serra, 23

Sala d'estar

A Artesans del temps, la secció feta amb Gramona, Gemma Ventura entrevista Jordi Puntí, que ha guanyat el premi Sant Jordi amb la novel·la 'Confeti' (Proa).

Jordi Puntí: «Un 40 per cent de la nostra vida està fet de mentides»

Comparteix
«Xavier Cugat hauria sigut un gran personatge d'Instagram», diu l'escriptor
Gemma Ventura conversa amb Leticia Asenjo, autora del llibre 'Honraràs pare i mare', publicat per Fragmenta, i 'Divorci i aventura', publicat per la Segona Perifèria.

Leticia Asenjo: «Les primeres relacions tòxiques les podem tenir a casa»

Comparteix
La psicòloga infantil diu que «no ens podem passar la vida lamentant-nos dels pares que ens han tocat»
Una conversa amb el forense i pediatra Narcís Bardalet, Amb Clàudia Pujol ha publicat 'Els casos més impactants de Narcís Bardalet' (Ara Llibres).

Narcís Bardalet: «Tots de petits hauríem de veure un cadàver»

Comparteix
El forense diu que «hi ha cossos que es transformen en mòmia»

Amor Estadella: «No donis mai les claus de la teva vida a ningú»

Comparteix
La mèdium diu que «qui sap llegir les mans pot saber de tu el que vulgui»

«Estem portant al psicòleg el que abans era normal»

Comparteix
El filòsof diu que «ens volen tristos perquè el negoci de la felicitat estigui sempre en moviment»

Emma Zafón: «Vull molts senyors de merda abandonats per les seves dones»

Comparteix
L'escriptora diu que «voldria arribar a la revolució feminista, anticapitalista i rural»

«Si llegim un text del segle XV amb la ideologia del XXI, no s’entén res»

Comparteix
L'editora Antònia Carré-Pons diu que «un mal traductor pot fer malbé una obra»

Carlota Gurt: «Això de la literatura s’ha convertit en una pallassada»

Comparteix
L'escriptora diu que «si hagués sigut tonta i lletja, que feliç que seria»
Henry Marsh. Foto: Xavier Cervera i Roser Ninot

Henry Marsh: «La por de la mort fa que la sanitat mundial estigui en crisi»

Comparteix
El neurocirurgià i escriptor creu que «la divisió entre ment i matèria és falsa: són el mateix»
'La Txetxa', un text de Care Santos per a la secció 'Buidar la casa'.

La Txetxa

Comparteix
Un any per Sant Jordi es va regalar una màquina de jugar a escacs
'Va d'esplugabous', de Pilar Codony, per a la secció 'Va d'ocells' que fa a Catorze.

Va d’esplugabous

Comparteix
Durant l'època de cria, s'adorna amb plomes de tons ocres damunt del cap, al pit i a les ales
'Contra la política de l’emoció', un text de Marta Rovira Martínez sobre el llibre 'Fer política en l’imperi del jo', de Xavier Godàs.

Contra la política de l’emoció

Comparteix
Hem perdut les referències col·lectives i ens hem centrat en el propi jo
'La barca al mar i el cavall a la muntanya', un text de Carlota Gurt per a la secció La doble vida.

La barca al mar i el cavall a la muntanya

Comparteix
La ciutat —afirmen uns— ofereix més estímuls, però —replico jo— també més caos, més despesa, més dispersió
'Oblivion', de Maria Escalas, per a la secció Si fa sol, sobre els pares amb Alzheimer.

Oblivion

Comparteix
El diagnòstic terrible és la paraula tabú de la família
'Agafar l'imperatiu per les banyes', un text d'Ada Castells sobre 'L'imperatiu categòric', una obra de Victoria Szpunberg, interpretada per Àgata Roca i Xavi Sáez al Teatre Lliure de Gràcia.

Agafar l’imperatiu per les banyes

Comparteix
Et sents com aquesta professora de filosofia a punt de ser desnonada
'El raig verd', un text de Mar Vallecillos, per a la secció 'M'hi has fet pensar', sobre una entrevista de Gemma Ventura al filòsof Carlos Javier González.

El raig verd

Comparteix
Una de les idees centrals, però, em trasbalsa i no la puc compartir: “Estem portant al psicòleg el que abans era normal”

Piano

Dona’m gent

Comparteix
Els que no s'amaguen sempre sota el jaç
Ju publica la nova cançó 'Venus'.

Venus

Comparteix
¿Com podria aixecar-me si l'estel de l'alba el ţinc sota els meus peus?
Tarta Relena, el duo format per Marta Torrella i Helena Ros, ha fet història sent el primer conjunt que canta en català al Tiny Desk Concert, de la ràdio pública dels Estats Units.

El concert de Tarta Relena al Tiny Desk

Comparteix
El duo barceloní ha cantat al prestigiós programa de la ràdio pública dels Estats Units
'Com està el pati', la cançó sorpresa d'Oques Grasses.

Com està el pati

Comparteix
Celebrem el teu aniversari / totes les nits que calgui

Palabras para Julia

Comparteix
Nunca digas/ no puedo más y aquí me quedo

Palabras para Julia (per Rosalía)

Comparteix
Nunca digas/ no puedo más y aquí me quedo
'In crescendo', de Maria Escalas, per a la secció Si fa sol.

In crescendo

Comparteix
Vull que fem amb la carn el que fem amb la música
'Milers d'espurnes', una cançó de Buhos escrita per Guillem Solé.

Milers d’espurnes

Comparteix
Plorava i no entenia que passava, / sabia que l'estimava
A 'Les cares d'una caiguda' Sandra Freijomil parla de la pel·lícula 'Anatomia d'una caiguda', de Justine Triet.

Les cares d’una caiguda

Comparteix
La d’una parella que s’aboca al fracàs des de fa una pila d’anys i que s’entesta a ressorgir del naufragi
'Canvi de rasant', l'Alexitímia de Clàudia Codina.

Canvi de rasant

Comparteix
Mirar-te quan cuines i quan dorms, sempre per aquest ordre
A la secció de cinema 'Tomàquet verd fregit' l'escriptor Pep Puig parla de la pel·lícula 'Barba-roja', d'Akira Kurosawa (1965).

Barba-roja: l’ofici de metge

Comparteix
Sempre he admirat aquella gent en què la bondat i el mal geni es troben en un punt d’estranya ambigüitat

Pep Divins: «Si sabéssim ser pobres, seríem molt més lliures»

Comparteix
El pastor i poeta diu que «quan estem al bosc poques vegades tenim el cap al bosc»