Pau Casals, foto cedida pel Palau Robert
Mínim de matèria, màxim d'esperit
Entro al Palau Robert com qui entra a casa d'uns cosins. Els guàrdies de seguretat m'ho deuen notar: "Al Vendrell? Al primer pis, a la dreta". "Mai l'havia tingut tan a prop", m'estic de respondre'ls. El Josep Miquel Garcia, comissari d'aquesta exposició i director d'un dels museus que m'estimo més, l'Apel·les Fenosa, només començar diu una cosa que m'agrada molt: "Vull destacar el més important del Vendrell, que és el que no es veu". I penso en el desig de Fenosa, que tenint en compte que era escultor, ja és ben revelador: "Si pogués fer una escultura sense matèria, seria feliç". Ell, un home que parlava poc i quan deia alguna cosa era perquè tenia una cosa a dir, buscava això: l'essència. Les coses supèrflues, fora. És curiós perquè Àngel Guimerà, qui per cert va ser candidat al Nobel de Literatura del 1907 al 1923 (sí sí: setze anys!), també era un home de poques paraules. La directora del seu museu, Àngels Santacana, ens ho recorda: "Ha estat l'únic català que ha estrenat a Hollywood i Broadway", "Quan anava per Barcelona, la gent el parava per besar-li les mans, però ell era molt discret". Josep Miquel Garcia en diu això: "Els quatre eren homes ferms, d'una solidaritat sense mesura, que es van comprometre amb la pau i amb la llibertat".
El preu de plantar-se
Fa temps vaig llegir una anècdota al llibre Reflexions de Pau Casals (recollides per Albert E. Kahn) que ho diu tot: quan al 39 Franco va ocupar Barcelona, Casals es va exiliar a Prada de Conflent. Un dia tres soldats alemanys s'hi van presentar: "Com pot viure en una cambra tan petita i limitada? No voldria tornar a Espanya?" "Estic en contra de Franco i de tot el que ell representa. Si a Espanya hi hagués llibertat, jo hi aniria. Però si hi vaig ara, haig de dir tot el que penso. I els espanyols que diuen el que pensen són empresonats o quelcom pitjor." "Vostè ja deu saber com l'apreciem a Alemanya. Tothom coneix la seva música. I nosaltres venim a invitar-lo en nom del nostre govern." "No ho podré acceptar: la meva actitud respecte al govern alemany és la mateixa que tinc respecte a l'espanyol." Casals, que des de l'exili va ajudar, ja fos amb diners seus o fent concerts benèfics, milers de refugiats de la Guerra Civil i damnificats de la Segona Guerra Mundial, va morir exiliat a Puerto Rico.
Andreu Nin –a qui Rododera va dedicar el conte La noieta daurada a la seva filla Ira, de qui deia que "l'haurien creguda un raig de sol si no hagués estat que tenia la blavor del cel als ulls"– va néixer al Vendrell, on va fer de mestre i de periodista i on va començar la seva revolució: va intentar boicotejar un tren carregat de soldats per reprimir els fets de la Setmana Tràgica. Fundador del POUM, després de la revolta dels Fets de Maig, al 37, va ser segrestat per agents stalinistes i va ser assassinat prop d'Alcaná de Henares per odre d'Stalin. El seu cadàver no s'ha trobat mai: és per això que la seva dona, la ballarina russa Olga Tareeva, tot i que moriria als Estats Units, va demanar de ser enterrada al Vendrell.
Andreu Nin amb la seva dona, l'Olga, i amb les seves filles, Nora i Ira
Us animo a això: a venir, a desafiar aquestes jerarquies que esborren la Catalunya de baix. I a omplir-vos l'esperit d'allò que no es veu: és el que ens ajuda a veure-hi millor.
El Vendrell, l'època daurada
Aquesta exposició es pot visitar al Palau Robert fins al 4 d'octubre.
La directora del Museu Pau Casals, Núria Ballester, ha treballat en l’àmbit dedicat a Pau Casals; el comissari Josep Miquel Garcia és el responsable de la presentació que es fa d’Apel·les Fenosa; la directora de la Casa Museu Àngel Guimerà, Àngels Santacana, ha fet la proposta per a l’espai de Guimerà, i l’historiador Ernest Benito, amb la col·laboració de Lluís Juste de Nin, ha tingut cura de la figura d’Andreu Nin.
Àngel Guimerà a Sant Salvador, foto cedida pel Palau Robert