«M'interessa el teixit com a tècnica. Una tècnica ancestral que simplifica magistralment el codi binari, un sistema a través del qual coneixem el món i fem funcionar el pensament. No en sé prou per afirmar si era inevitable la descoberta del codi binari o bé si és una decisió humana que estructura el pensament, i que es podria haver desenvolupat d'una altra manera. Reflecteix el que ja existeix o ho crea? El meu interès s'ha centrat en la creació humana; per això m'atreu tant el codi binari, que al capdavall és un codi obert. Teixir també em va atrapar perquè és un anar fent hipnòtic i pel seu temps, i ho va fer d'una manera radical, absoluta, més enllà dels resultats i de les conseqüències. A canvi, m'ha ajudat a endinsar-me en el temps unitari, un temps dilatat que s'estén a la vida i a les rutines diàries; en definitiva, un temps ple. Teixir és un procés estructural que possibilita la creació simultània del llenguatge i l'objecte. És una forma de "parla", però sobretot és la revelació humana d'un arcà.»
Són paraules de l'artista Teresa Lanceta (Barcelona, 1951) en conversa amb Nuria Enguita i Laura Vallés Vílchez recollides a Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert, que el MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona publica acompanyant l'exposició amb el mateix nom que acull fins a l'11 de setembre de 2022. Enguita i Vallés Vílchez, co-comissarien la mostra i, l'intercanvi d'impressions entre totes tres serveix d'eix per anar desgranant les etapes de l’artista i la seva manera de treballar.
El llibre Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert, dissenyat per Hermanos Berenguer, es publica en tres edicions –català, castellà i anglès– i es pot adquirir al MACBA Store Laie. Inclou una àmplia reproducció de tapissos, llenços, pintures i dibuixos que, juntament amb els seus escrits i impressions tant sobre el Raval com sobre les seves llargues estades al Marroc, mostra les múltiples facetes de l’artista i la seva trajectòria des dels setanta fins a l’actualitat. A banda, els assajos del filòsof Miguel Morey, el comissari Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, la curadora associada Laura Vallés Vílchez i l’antropòleg Bert Flint parlen de Teresa Lanceta i de la seva obra des d’una perspectiva molt personal.
Amb la mateixa estructura que segueix l'exposició al MACBA, la part final del llibre recopila projectes que Lanceta ha dut a terme amb altres artistes o institucions durant aquests últims anys (Olga Diego, els alumnes de l’IES Miquel Tarradell de Barcelona –amb la col·laboració de Nicolas Malevé– i el departament d'Educació del MACBA, Virginia García del Pino, Pedro G. Romero, Xavier Salaberria, la Trinxera i Leire Vergara).