Vine a l'escola Brossa, allibera't de cuirasses

Blanca Llum Vidal, Eduard Escoffet, Laura G. Ortensi, Bartomeu Crespí i Alberto Cortés faran de talleristes


Ara que som a l'estiu, tenim prou perspectiva per plantejar-nos quins cursos voldríem fer quan tornem de vacances. La Fundació Joan Brossa n'ha programat uns quants pensats per als qui volen explorar, crear i aprofundir en la poesia i l'escena. I sobretot, fent-ho d'una altra manera: alliberant-nos de mètodes i disciplines convencionals. Us presentem l'oferta que han programat, coordinada per Roser Casamayor, i amb propostes d'Eduard Escoffet, Laura G. Ortensi, Bartomeu Crespí, Blanca Llum Vidal i Alberto Cortés. Si us hi voleu apuntar, com a lectors de Catorze tindreu un descompte directe: perquè us el facin, heu d'enviar un mail a [email protected] amb el codi: ESCOLABROSSACATORZE. Vet aquí els cursos:


Poesia sonora internacional: veu, cos i acció
Amb Eduard Escoffet.
Del 8 d'octubre al 22 d'octubre, els dimarts de 17.00 a 20.00 h.


En aquestes tres sessions ens acostarem a la poesia sonora, la poesia fonètica i altres pràctiques poètiques contemporànies que tenen la veu, el cos i l’acció com a eix central, amb una mirada internacional i interdisciplinària. A la primera sessió es dibuixarà un panorama general de la poesia sonora internacional, començant pels orígens en les primeres avantguardes i les recerques futuristes i dadaistes per trobar noves formes poètiques a partir de l’ús dels sorolls, les onomatopeies i els sons abstractes (F.T. Marinetti, Luigi Russolo, Hugo Ball, Tristan Tzara, Kurt Schwitters, Raoul Hausmann), per continuar tot seguit amb les propostes lletristes de postguerra (Maurice Lemaître, Isidore Isou) i el naixement de la poesia sonora internacional als anys cinquanta com a conseqüència dels avenços tecnològics, que van permetre l’enregistrament i la manipulació de la veu (Henri Chopin, Bernard Heidsieck, François Dufrêne). Veurem com la poesia, gràcies a la tecnologia i de resultes de l’esgotament de les formes academicistes heretades del segle XIX, torna a l’àmbit de l’oralitat, la comunitat i l’acció. En la segona sessió repassarem les propostes desenvolupades en el context més pròxim, sobretot a partir dels anys setanta (Carles Santos, Flatus Vocis Trio, Accidents Polipoètics), així com propostes més recents del panorama europeu i americà, que se situen a mig camí entre la poesia, la música i l’art sonor i radiofònic. Per a la tercera sessió proposem una sessió d’escolta en què, a més de poesia sonora, text-sound i polipoesia, escoltarem obres sonores d’altres àmbits centrades en la veu. L’objectiu general és donar un panorama històric del desenvolupament de les formes modernes de la poesia oral en general a Europa i Amèrica, així com donar eines i referents per al desenvolupament de peces pròpies que girin al voltant de la veu, el cos i l’acció i facin sortir la poesia del llibre. Més informació del curs, aquí.


Com un lladre he forçat l'horitzó
Una aproximació a la lectoescriptura poètica amb Laura G. Ortensi.
De l'octubre al desembre, els dimecres de 18.00 a 20.00 h.


Com un lladre he forçat l’horitzó, la Laura G. Ortensi, gran lectora, poeta i filòloga, proposa un recorregut infal·lible per acostar-nos a la poesia catalana d’avui. Aquest curs serà una aproximació a conceptes com la tradició, el sentit, la mètrica, la rima o la llengua poètica, i un espai per debatre sobre categoritzacions que s’han posat de moda en la literatura catalana contemporània com les poètiques del cos. Es faran lectures a fons de llibres com Llumeneres, d’Oriol Sauleda, La germana, l’estrangera, de Maria-Mercè Marçal, La paraula en el vent, de Josep Carner, No hi érem, d’Enric CasassesEl Musot, de Dolors Miquelo Bistecs de pantera, d’Antonina Canyelles. Més del curs informació, aquí.


De la poesia sonora a l’electrovers
Amb Bartomeu Crespí.
Del 29 d’octubre al 10 de desembre, els dimarts, de 18.00 a 20.00.


En estret contacte amb el curs de l’Eduard EscoffetDe la poesia sonora a l’electrovers busca travessar el camí de les pràctiques poètiques que tenen la veu i el so com a eixos per arribar a la seva desviació o revisió amb la pràctica de l’electrovers. El taller constarà de set sessions per acabar transposant text amb música electrònica. Si teniu curiositat per entendre com es pot electroversar un poema, o teniu ganes d’intentar-ho, apunteu-vos a aquest curs, que us servirà per acostar-vos breument a la poesia sonora i fonètica, a la producció musical i a endinsar-vos en diferents formes d’entendre el ritme poètic. Més informació, aquí.


El dolor vol que se li faci un lloc
Amb Blanca Llum Vidal.
Del 14 al 28 de novembre, els dijous de 17.00 a 20.00 h.


A partir de la idea de Marguerite Duras que posa nom a aquest curs, El dolor vol que se li faci un lloc, us proposem tres sessions en les quals farem un recorregut per una sèrie d’obres que, des de la seva diferència i des de les seves circumstàncies particulars d’escriptura, poden arribar a confluir per tal de crear un mosaic que tal vegada es podria traduir amb la següent reflexió de Georg Büchner: «la més lleu punxada de dolor —mal que es faci sentir en un àtom solament— és una esquerda de dalt a baix a la creació». Entenent, per tant, que el dolor és una experiència radical en la mesura que toca l’arrel (de l’individu i de les relacions socials, polítiques, amoroses i ètiques) i que cada dolor genera noves realitats i noves maneres de situar-se en el món, plantegem aquest curs com una lectura conjunta i un comentari col·lectiu de diferents fragments d’uns quants llibres. Així, anirem des del dolor dels supervivents del totalitarisme i des del dolor vinculat a la tortura i al ressentiment fins al dolor que travessa la sexualitat i el gènere i fins al misteri d’un dolor que emmudeix, però que no es pot definir ni categoritzar. Més informació del curs, aquí.


Laboratori d'acompanyament de processos artístics
Taller amb Alberto Cortés.
Del 18 al 20 de novembre, de 16.00 a 20.00 h.


Sovint ens trobem amb la solitud enmig del procés de pensament de l’escena. Aquestes sensacions que alguna cosa s’entendria millor o d’una altra manera amb companyia, posant-ho a una altra boca i cos, a altres ulls, i compartint amb les altres, són el que porta a plantejar aquest laboratori d’acompanyament, en el qual podem ficar les mans fins al colze a processos en fase de creació, reinvenció o fragilitat.
Aquest taller està orientat a creadors i creadores escèniques que es troben enmig d’un procés creatiu en fase embrionària o en estat de reinvenció i que necessiten companyia, mirament i pensament.

Tota la informació d'aquest curs, aquí.

Data de publicació: 04 de juliol de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze