Canviem els horaris de les escoles?

La Fundació Jaume Bofill i la FMRPC fan una proposta educativa rica, plena i saludable

I si els infants poguessin entrar tranquil·lament a classe de les 8 fins a les 9:30 i anar acordant què aprendran avui? I si en comptes de memoritzar i repetir textos i més textos els potenciéssim l'aprenentatge viu? I si els mestres tinguessin temps per poder mirar atentament cada alumne? I si les classes acabessin a les 16.00 i les criatures es poguessin quedar a l'escola, acompanyats d'un educador, per fer els deures, i llavors no els haguessin de carregar a casa, i, fins i tot, poguessin gaudir de les extraescolars que massa sovint només les poden gaudir els qui les poden pagar? I si després poguessin estar amb la família i jugar i descansar de debò?

La Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya han elaborat una proposta d'horari on asseguren que tothom hi sortiria guanyant. L'objectiu és posar el temps al servei dels infants i adolescents per afavorir una educació més rica, saludable i plena. Us en presentem, en catorze punts, la proposta que fan per a infantil i primària, els beneficis que durien i un exemple de cas perquè ens ho imaginem. 
 

1. Hi hauria un servei d’acollida de 8 a 9 i l’entrada a l’aula es podria estendre fins a les 10 (especialment durant l’etapa d’infantil).

2. En el cas de primària, l'estona d'acollida incorporaria activitats participatives i d’explicació del programa del dia. 

3. En les dues hores i mitja posteriors es combinarien diferents pedagogies i nivells d’individualització. Es potenciaria el treball per projectes, l’aprenentatge significatiu, la iniciativa i autonomia dels infants, el joc, les sortides fora de l’escola i l’entrada a l’escola de persones de la comunitat. 

4. El temps de migdia s'escurçaria a una hora i mitja (de 12:30 a 14:00). Després de dinar hi hauria algunes activitats lectives de tipus personalitzat o per a petits grups i els qui haguessin anat a dinar a casa tindrien l'opció de tornar a l'escola abans (i no en una hora fixa). En el cas de l’alumnat d’infantil es reservaria temps per fer migdiada.

5. L’activitat lectiva de tarda aniria de les 14:00 a les 16:00 aproximadament (segons el temps que es destini al menjador). 

6. Entre les 16:00 i les 17:00 el centre oferiria una estona de temps lliure, berenar, i l’opció de fer els deures o altres activitats de reforç educatiu, amb la participació de professorat. Les famílies podrien recollir els infants durant aquesta estona, de manera que hi hauria més flexibilitat a l'hora de sortir i s’oferiria la possibilitat de parlar amb els docents o acompanyar el fill en alguna tasca escolar.

7. En paral·lel o a continuació, el projecte educatiu de centre oferiria una oferta d’activitats no lectives, que formarien part del PEC, i estarien dissenyades o escollides amb uns objectius i criteris pedagògics. 

8. Aquestes activitats estarien organitzades per la direcció del centre juntament amb l’AMPA, entitats municipals o els ajuntaments. Serien opcionals, els tutors o un orientador en facilitarien la tria, i des de l’administració pública es garantirien ajuts per evitar barreres econòmiques d’accés.

9. L'horari flexible d'entrada i de sortida facilitarien el treball de coordinació i preparació de noves activitats als docents i als altres educadors que intervenen en el projecte educatiu del centre. Aquests dos moments són també idonis per fer una atenció més personalitzada a les famílies i a l’alumnat.
 
10. Beneficis per a l'infant:
Coneixeria més el seu barri perquè les entitats i associacions farien activitats dins el centre en horari escolar. Tindria les mateixes oportunitats que els seus companys i companyes, i podria comptar amb ajuda a l'hora de fer els deures. Tindria flexibilitat d’entrada i sortida i podria triar les activitats que més li interessen dins l’horari escolar. Aprendria més i millor perquè a l’escola es combinarien activitats diferents i això l’ajudaria a concentrar-se i a estar més atent. Aquesta proposta afavoriria la seva salut, ja que dinaria i dormiria a l'hora més adequada per la seva edat.

11. Beneficis per al docent: 
Tindria flexibilitat per organitzar el seu horari. Podria organitzar d’una altra manera l’ensenyament i col·laborar amb altres educadors. Estaria més a prop del seu alumnat i l’entendria millor, ja que participaria d’activitats diferents de les lectives. Tindria millor salut laboral i estaria més motivat perquè treballaria en millors condicions.

12. Beneficis per al barri o municipi:
Es reduiria la tasca dels serveis socials organitzant i gestionant activitats i serveis per als infants i joves vulnerables. Es faria treball en xarxa entre els recursos de l’entorn i les escoles.

13. Beneficis per a la família: 
Es podrien organitzar millor els horaris per dur-lo i recollir-lo a l'escola. Ja no durien deures a casa, ja que els farien en horari escolar i amb l'ajuda necessària. Participarien més de l’educació dels seus fills i filles amb les noves maneres d’ensenyar i aprendre de l'escola.
 
14. Exemple de cas:
La Lucía va a segon de primària. Es lleva a les 8:00, esmorza tranquil·lament amb el pare, que té horari flexible a la feina i la porta a l’escola entre les 9:00 i les 9:30. La tutora inicia el dia amb una dinàmica per explicar algunes activitats preparades i recull idees i propostes per adaptar-les als interessos dels infants. Entre les 10:00 i les 16:00 es desenvolupen algunes d’aquestes activitats. La Lucía es queda a l’espai de migdia entre les 12:30 i les 14:00. Els dijous després de dinar ve una professora de l’Escola de Música per assajar junts un concert de música que es representarà a final de curs a l’auditori municipal. A les 14:00 es reuneix de nou amb el seu grup-classe i fan alguna activitat lectiva més, que acaba a les 16:00. A les 16:00 la Lucía berena i està una estona jugant al pati de l’escola o fent reforç de lectura amb alumnes d’ESO de l’institut. Aquests alumnes d’ESO han escollit fer aquest servei, en comptes d’hores de classe a la tarda a l’institut. Cap a les 16:30 arriba la mare de la Lucía i a vegades es queden juntes una estona més, acabant de llegir algun llibre o triant-ne un de nou per a la setmana següent. Un dia a la setmana la Lucía fa bàsquet amb el club del barri fins a les 18:00. Va ser una de les opcions que els van explicar en les tutories de principi de curs i està contenta d’haver-la triat.La resta de la tarda, generalment a partir de les 16:30 o les 17:00, la Lucía gaudeix del temps amb la família o els seus amics. Sopa a les 20:00 aproximadament i se’n va a dormir cap a les 21:00.
 

Foto: Josué Goge

Data de publicació: 19 de setembre de 2019
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze