Catorze recomana visitar Lydia Ourahmane. 108 Dies, el projecte que l'artista ha creat per a la torre del Macba. El número del títol fa referència a dos fets: els dies en què l’exposició estarà oberta i el nombre de persones que l’artista ha convidat a ocupar-hi l’espai.
Nascuda a Saïda (Algèria) el 1992, les instal·lacions, vídeos, escultures i peces sonores d'Ourahmane reflexionen sobre migracions, colonialismes i geopolítica. Habitar, aplegar-se, compartir, ser permeable… Totes aquestes qualitats caracteritzen el seu projecte. I aquest en particular transporta un context urbà al museu posant èmfasi en individus o col·lectius que formen part del seu paisatge social. Aquests convidats han estat triats especialment per Ourahmane, que des de 2021 viu a Barcelona. L’espai no està ocupat per cap objecte ni obra d’art acabada, sinó per allò que cada participant considera urgent i incisiu, per tal de promoure un diàleg crític i un intercanvi amb l’espai, el marc institucional i qualsevol persona que hi entri i hi passi una estona. Amb aquesta proposta, l’artista altera la manera en què el museu opera normalment: en primer lloc, perquè deixa l’espai de la sala buit, llevat dels elements necessaris per a l’execució de qualsevol tasca prevista; i en segon lloc, perquè interpreta l’encàrrec del museu de produir una obra convidant 108 participants. La confiança entre l’artista, la institució, els convidats i el públic és el que confereix significació a l’obra.
Com molts altres projectes d’Ourahmane, 108 Dies, comissariada per Guim Camps i Hiuwai Chu, al·ludeix a l’entorn immediat de l’artista i conté implicacions socials, polítiques i experiencials, alhora que està invariablement arrelada en les històries i experiències personals, ja siguin individuals o col·lectives. La praxi d’Ourahmane planteja un seguit d’interrogants: ¿com es poden desafiar les estructures i paràmetres institucionals que defineixen les societats contemporànies? ¿Quina és la manera de revertir la vigilància i les imposicions de la burocràcia? ¿Què cal fer perquè les obres d’art impliquin una protesta activa i efectiva? A través d’aquestes indagacions, Ourahmane incorpora el que és personal a l’àmbit de la política i el que és domèstic a l’àmbit de la història.
De tota la programació (que podeu consultar aquí), us en destaquem catorze propostes:
1. 1/12/2023. Juan Villegas Antequera.
Una noche en Manila: A la 13:00 h, les 16:00 h i les 18:30: Una memòria cabaretera sentimental narrada per Manila Montiel, veïna del barri xino. Submergeix-te en la crònica dels seus passos, lluites i gestes com a artista, transformista, vedette i vella glòria de l’off-Paral·lel entre els anys 1977 i 1980.
2. 12.2023. Victor Ruiz Colomer.
Cita lúcida. Podem parlar de la producció d'espai com a pràctica? Podem parlar-ne sota metodologies específiques? Si hi ha un mètode, tindrà potencialment una mesura, un rendiment?
3. 3.12.2023. Antics orfes de la casa de la Caritat
Dinar com cada dijous al Bar Victoria. Una gravació d'àudio dels antics orfes de La Casa de la Caritat en el seu dinar setmanal al Bar Victoria, Raval.
4. 4.12.2023. Óscar Soriano.
Inspiración en el museo. El guitarrista flamenc trasllada el seu estudi de gravació al museu per experimentar en directe els processos de creació musical mitjançant la improvisació. Dues hores de recerca obertes al públic. D'11:30 a 13:30 hi haurà la sessió en directe i de 13:30 a 19:30 h, la reproducció de la sessió.
5. 9.12.2023. David Bustos.
Dia lliure: Avui no estaré treballant per a aquest museu. Avui estaré treballant per a mi. Habitaré un espai on consumeixo el meu temps i energia de manera (im)productiva.
6. 10.12.2023. Isabel Arance Santalucía.
Tarot Sol: Un diàleg amb les cartes del Tarot a través de la mediació d'Isabel, que porta la seva consulta fins a la torre del museu.
7. 14.12.2023. Toni Junyent.
Always crashing on the same car: Davant el que ell anomena la impossibilitat de l'escriptura, Toni Junyent es proposa passar unes hores davant del foli en blanc, en viu des de la torre del MACBA, per després explicar-nos, en clau de monòleg desendreçat, qui és, d'on prové i per què no ha acabat encara aquest llibre en què sempre diu estar treballant. A les 19:00 h: Monòleg.
8. 15.12.2023. Hiuwai Chu.
Ask a curator: Aquest dia estaré treballant des de la Torre i estaré encantada de respondre a qualsevol pregunta sobre el museu, parlar del meu treball o simplement entaular una conversa.
9. 16.12.2023. Maria Riot.
Archivo Puta: Fotografies preses per María Riot a treballadoris sexuals, clientis i el seu món, que formen part d'un projecte infinit, artístic i polític que busca visibilitzar la bellesa i resistència per lluitar contra l'estigma, la criminalització i violència que sofreixen diàriament qui exerceixen el treball sexual a tot el món.
10. 17.12.2023. ASIA + Juaki Pesudo.
love theme I: La música i les pintures giren al voltant de l'amor. Una peça que dura dos dies i que es va inflant, creixent...10. 18.12.2023, Juaki Pesudo + ASIA.
love theme II: ...tocant fins que el cos aguanti.
11. 22.12.2023. Antonio Centeno.
Mi cuerpo somos todas: Com construir una idea d'intimitat, subjectivitat i llibertat quan les teves mans són les de les altres?
12. 28.12.2023. Samira Badran.
Memory of the Land, 2017: Una pel·lícula d'animació de 13 minuts sobre l'ocupació israeliana de Palestina.
13. 29.12.2023. Jari Malta.
Entelèquies de calor: Aquest esdeveniment segueix la lògica de 108 Dies, estenent la invitació de Lydia Ourahmane mitjançant la invocació d'altres veus. Reuneix una sèrie de textos triats (i a vegades escrits) per amiguis a qui uneix l'experiència de la migració. L'activació consisteix en una lectura en veu alta, un ritual senzill d'autoretrats prestats.
14. 31.12.2023. Lydia Ourahmane.
Què acabar de nou. Una reunió, ritual de 'crema' de cap d'any.
I aquí podeu escoltar l'entrevista que Violeta Ospina, Noela Covelo i Anna Ramos li han fet en motiu d'aquest projecte.
108 dies amb Lydia Ourahmane
L'artista ha creat un projecte per al Macba per reflexionar sobre què vol dir habitar, aplegar-se i compartir
Data de publicació:
01
de desembre
de
2023
Última modificació:
04
de novembre
de
2024