Atrapar i apartar
Daniela Aronica, que comissaria la mostra amb Andrea Di Michele, ens explica un fet que ja ho diu tot: durant els dies que va durar el muntatge de l’exposició, la filla de sis anys del dissenyador gràfic voltava per aquí. Va veure una il·lustració en què apareix una monja. Els rojos l’estan arrossegant i és evident que pateix. Al moment va dir: aquesta imatge em fa pena. Vet aquí l’efecte. Vuitanta anys després aquestes imatges aconsegueixen atrapar a través de l'impacte emocional.
Cases destruïdes i mirades esborrades
El sostre està foradat i hi falta una paret: s’ha convertit en un escampall de pols i runes. A dins, hi ha tres persones glaçades. Segurament és casa seva, però sembla que no sàpiguen on són. No tenen edat, ni nom, ni professió. Només sabem que miren a càmera, de lluny. Podrien ser una pedra més de tantes altres que hi ha. Perquè el peu de nota les ignora: «Efectes d’una bomba de 50 kg que ha travessat el sostre i ja esclatat al carrer. Mur exterior de maó (gruix 30 cm); un altre maó foradat, de 25 cm de gruix; morter de baixa qualitat; bonys a les parets; danys a les golfes.»
El roig i la roja
A les imatges de premsa el roig no és res més que un monstre. Un assassí. Algú completament obsessionat a destruir esglésies i a fer el mal. Però també és un vençut, un covard, un presoner fràgil o fins i tot algú a qui han obligat a fer la guerra. Si parlem de les roges, hi ha una imatge bastant delatadora: quan es va publicar a França, el peu de foto la descrivia com una catalana satisfeta després d’haver lluitat tot el dia. La premsa conservadora va optar per: un clàssic tipus de bruixa roja.
Avui
La nostra feina és recordar i homenatjar. Reivindicar, defensar i cuidar la humanitat, per sobre de la barbàrie de qualsevol guerra. Però també és ensenyar a aquesta nena de sis anys, i a qualsevol altra, a mirar des de l’objectivitat. Que aprengui que no tot el que es veu és el que sembla.
1. Arcanolado Bonacorsi, l'home que envia Mussolini contra l'ofensiva republicana, fa un míting des del balcó de Palma la tardor del 1936.
Foto: Archivo Centrale dello Stato
2. Bateria legionària. Rodalies de Salamanca la tardor del 1936.
Foto: Archivo Centrale dello Stato, Mostra della Rivoluzione Fascista
3. Durant l'any 1938, l'Aviazione Legionaria duu a terme una sèrie de bombardejos sobre la rereguarda republicana espanyola. Bombardejos sobre Cartagena.
Foto: Centre d'Història Contemporània de Catalunya
4. Ciano amb Franco després de l'entrevista al palau d’Ayete a Sant Sebastià.
Foto: Biblioteca di Storia Moderna e Contemporania di Roma, II, 23/7/1939
5. Soldats a les rodalies d'Haro l'any 1938.
Foto: Archivio Storico del Ministero degli Affari Esteri, Fons Sandri
6. El Corpo Truppe Volontarie en marxa cap a Barcelona el gener del 1939.
Foto: Ufficio Storico dello Stato Maggiore dell'Esercito
7. Elogi de la difícil tasca dels fotògrafs i operadors de càmera en els fronts d’Espanya.
Foto: Biblioteca di Storia Moderna e Contemporanea di Roma, DC, 6/3/1938
8. Bombes a punt de ser carregades en un Savoia-Marchetti S.M.81 Pipistrello la primavera del 1937.
Foto: Archivio Centrale dello Stato, Mostra della Rivoluzione Fascista
Foto: Archivio Provinciale di Bolzano, Fons Sandri
10. Acumulació al Pertús de camions carregats de milicians fugint.
Foto: Biblioteca di Storia Moderna e Contemporanea di Roma, II, 5/2/1939
11. El Ministeri de Cultura Popular de Roma va enviar a l’ambaixada italiana a Salamanca milers de pancartes murals que reproduïen frases de Mussolini traduïdes a l’espanyol.
Foto: Archivio Storico del Ministerio degli Affari Esteri
Foto: Archivio Centrale dello Stato, Mostra della Rivoluzione Fascista
13. El 19 de març de 1939, l’Ufficio Stampa e Propaganda posa en marxa la publicació d’Il Legionario, un diari que té com a destinataris els combatents italians a Espanya.
Foto: Fondazione Gramsci Emilia-Romagna
14. Les sales dedicades a la Guerra Civil Espanyola dins de la Mostra della Rivoluzione Fascista.
Foto: Archivio Centrale dello Stato, Mostra della Rivoluzione Fascista