En un moment d’alerta màxima per la salut planetària i coincidint amb la nominació de Barcelona com a capital europea dels boscos del 2022, una exposició que es pot visitar fins al 22 de gener de 2023 al Museu del Disseny repassa la història d’aquest material càlid i noble i posa de relleu el seu paper en la sostenibilitat ambiental i com a alternativa als hidrocarburs, d’aquí el títol invocatiu i augurador: Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat.
“La fusta ha estat una gran aliada de la humanitat”, recorda Pilar Vélez, comissària de la proposta junt amb Martí Boada, geògraf i científic mediambiental que assenyala el disseny com una de les disciplines fonamentals per superar “l’atzucac en què ens trobem”. Una instal·lació escultòrica de l’IAAC, feta amb d’un roure caigut i recuperat de Collserola, dona la benvinguda a l’exposició on es recullen diferents objectes –fins a 420 peces– que proven l’omnipresència i versatilitat de la fusta; se n’han fet eines del camp, estris per a la casa, transports, instruments musicals, mobiliari o joguines.
El primer àmbit de la mostra té vocació didàctica: s’ensenyen a llegir les capes d’un disc de sequoia gegant; es presenta una cronologia amb les diferents cimeres sobre el canvi climàtic; i trobem diferents objectes creats per facilitar la vida als individus: de recipients fets amb escorça de bedoll, d’autoria anònima, a escombres, forques de bedoll, pipes fetes amb fusta de broc, cistells de vímet… i peces fetes en suro.
El segon bloc fa un viatge dels objectes més antics fabricats per la mà humana fa 300.000 anys, les llances de Schöningen, a peces senzilles i universals com els cullerots: “estan presents a totes les cultures del món, i sempre es fan amb fustes autòctones”, recorda Boada, davant d’un mapamundi amb culleres d’arreu (també són universals les baldufes: se’n mostra una col·lecció impressionant). A banda s’exhibeixen peces que han marcat un punt d’inflexió en la història de la humanitat: arades –van jugar un paper fonamental en la relació amb els boscos– , un teler ibèric, una roda, la rèplica d’un balener basc del segle XVI, un clavicèmbal de Christian Zell, fet amb combinació de fustes, i elements de mobiliari més contemporanis, com unes portes de la casa Batlló, de Gaudí, o una cadira Thonet, de les primeres cases a treballar amb el mètode de la fusta corbada.
En aquest viatge interdisciplinari per l’univers de la fusta també descobrim icones del disseny (la llum Disa de Coderch, cadires d’Antoni de Moragas i Alberto Lievore, el penjador Ona), les noves propostes que reivindiquen el material (les joguines de Grapat) i totes les aplicacions que permet el suro (de mobliari a sabates, entre d’altres), que és un recurs clau en l’economia circular.
En la darrera part de la mostra, s’enfila el futur: cada vegada més construccions recorren a la fusta i als principis d’autosuficiència i en són exemple els habitatges socials de Peris+Toral a Cornellà, amb l’estructura arquitectònica en fusta més gran d’Espanya, i la cabana The Voxel, de l’IAAC, a Collserola. El prototip de Mòdul Hàbitat Mediterrani és una casa de fusta de 90 metres feta seguint els principis de la bioconstrucció; està construïda amb fusta, suro i palla, materials amb capacitats aïllants als quals treuen el màxim rendiment, i es considera un organisme viu, com si fos un arbre. Potser ha arribat el moment d’abraçar-nos-hi?
Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat!
Fins al 22 de gener al Museu del Disseny de Barcelona.
L'exposició se centra en la fusta com a material clau al servei de l’evolució cultural humana i presenta una àmplia visió històrica que porta, però, a l’actualitat, dedicant un gran àmbit a les aplicacions actuals de la fusta en pro de la sostenibilitat del planeta i com a fonament de la bioeconomia circular.