![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/01_paul-chan_2.jpg)
"El dilema és si llegir Sade com un filòsof que s'ha d'interpretar seriosament o com un novel·lista que es limita a construir fantasies extremes. [...] Sade ens proposa un desafiament: per la via de la ficció, ens convida a imaginar els límits i els perills de la sobirania del desig. Servint-nos de guia o mediador, ens porta a preguntar-nos si els seus escrits representen una filosofia de la llibertat, emancipadora i subversiva, o una filosofia del mal, que mostra la dimensió excessiva i violenta de l'experiència humana." Ho llegim just entrar a Sade. La llibertat o el mal, l'exposició del CCCB que explora el llegat estètic, filosòfic i polític del marquès de Sade en la cultura contemporània, des de les avantguardes de principis del segle XX fins a l’actualitat.
En aquesta mostra trobrem les figures que han celebrat l’autor: Guillaume Apollinaire, Georges Bataille, Salvador Dalí, Toyen i Man Ray, entre d’altres. També hi ha la visió crítica de Pier Paolo Pasolini i les reflexions d’artistes contemporanis que parlen de la llibertat d’expressió, la transmutació dels rols de gènere, el desig, la violència, la institucionalització del terror i el paper de la imaginació pornogràfica en la societat de consum. L'exposició està estructurada en quatre passions: les transgressores, que aborden la influència sadiana en les avantguardes del segle XX; les perverses, dedicada als límits de la representació de l’erotisme; les criminals, centrades en l’abús, la crueltat i la dominació; i les polítiques, sobre l’abús de poder. Us oferim un recorregut per 14 de les obres que hi trobareu.
1. Alexander Gergely, Durga Dämmerung. Gravat 2, 1926.
Xilografies acolorides a mà i amb estergit, impreses en paper xinès i en paspartú de paper, 40 x 37 cm.
Collection Mony Vibescu. Cortesia d'Alain Kahn-Sriber, París.
Fotografia: © Gilles Berquet.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_-alexander-gergely.jpg)
2. Gilles Ehrmann, fotografia 8 de la performance de Jean Benoît Exécution du Testament du Marquis de Sade, 1959.
Fotografia, tiratge d'època, 28,3 x 18,1 cm.
Collection Mony Vibescu. Cortesía de Alain Kahn-Sriber, París.
Fotografia: © Gilles Berquet.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_gilles-ehrmann_2.jpg)
3. Marie Vassilieff,Peinture 2. Scène érotique, ca. 1930-1935.
Llapis, tinta, gouache sobre paper, 30 x 24 cm.
Collection Mony Vibescu. Cortesía de Alain Kahn-Sriber, París.
Fotografia: © Gilles Berquet.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_marie-vassilieff.jpg)
4. Salvador Dalí i Domènech, Menu du banquet des amis du roman philosophique, 1933.
Heliogravat amb punta seca, 26,70 x 21,90 cm.
Cortesia de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres.
© VEGAP, Barcelona.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_salvador-dal_2.jpg)
5. Salvador Dalí i Domènech, Guillem Tell i Gradiva, 1932.
Oli sobre cobre, 30 x 24 cm.
Cortesia de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres.
© VEGAP, Barcelona.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_salvador-dal_3.jpg)
6. Pier Paolo Pasolini, Salò o le 120 giornate di Sodoma, 1975.
Cartel promocional del filme, 71 x 33 cm .
Cortesia de Frederic Amat, Barcelona.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/01_pier-paolo-passolini.jpg)
7. Toyen (Marie Čermínová),il·lustració per a l'edició txeca d'Heptaméron, de Marguerite de Navarra, Vydavatelstvo DP, Praga 1932.
39 x 32,5 cm.
Collection Mony Vibescu. Cortesia d'Alain Kahn-Sriber, París.
Fotografia: © Gilles Berquet.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/02_toyen_1.jpg)
8. Guido Crepax, L'échiquier, 1975.
Tinta i aqualera sobre paper, 30 x 61 cm.
Collection Mony Vibescu. Cortesia d'Alain Kahn-Sriber, París
Fotografia: © Gilles Berquet.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/03_guido-crepax.jpg)
9. Donatien Alphonse François de Sade, La Philosophie dans le boudoir (vol. 1).
Aux dépens de la Compagnie, Londres 1795.
Bibliothèque nationale de France, Réserve des livres rares, París.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/06_donatien-alphonse_1.jpg)
10. Donatien Alphonse François de Sade, La Philosophie dans le boudoir (vol. 1).
Aux dépens de la Compagnie, Londres 1795.
Bibliothèque nationale de France, Réserve des livres rares, París.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/06_donatien-alphonse_2.jpg)
11. Donatien Alphonse François de Sade, La Philosophie dans le boudoir (vol. 1).
Aux dépens de la Compagnie, Londres 1795.
Bibliothèque nationale de France, Réserve des livres rares, París.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/06_donatien-alphonse_03.jpg)
12. Donatien Alphonse François de Sade, La Philosophie dans le boudoir (vol. 1).
Aux dépens de la Compagnie, Londres 1795.
Bibliothèque nationale de France, Réserve des livres rares, París.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/donatien-alphonse_4.jpg)
13. Shu Lea Cheang, SadeX tableaux.
SadeX forma part de la instal·lació audiovisual 3x3x6, comissariada per Paul B. Preciado i presentada a la Biennale de Venecia el 2019.
7 fotografies. Cortesia de l'artista.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/06_shu-lea-cheang_4.jpg)
14. Shu Lea Cheang, SadeX tableaux.
SadeX forma part de la instal·lació audiovisual 3x3x6, comissariada per Paul B. Preciado i presentada a la Biennale de Venecia el 2019.
7 fotografies. Cortesia de l'artista.
![](https://www.catorze.cat/app/uploads/sites/16/2023/05/06_shu-lea-cheang_2.jpg)