Cartell Barcelona Traction
Darrere d’importants icones gràfiques de Barcelona com Ajoblanco, Vinçon, la discoteca KGB, el Viatge a Ítaca de Lluís Llach, Maria del Mar Bonet o els Jocs Olímpics del 92 hi ha el nom d’America Sanchez. Pseudònim de Juan Carlos Pérez Sánchez –el seu nom artístic el va prendre de la seva mare–, aquest dissenyador gràfic d’origen argentí també ha treballat en la construcció de la imatge de Pirelli, Vieta i Yanco, entre moltes marques, i ara el Palau Robert ret homenatge als seus 50 anys de carrera amb l’exposició America Sanchez. Clàssic, modern, jazz i tropical.
Hotel Camper
Premi Nacional de Disseny l’any 1992, America Sanchez ha exercit com a fotògraf, dibuixant, professor i dissenyador gràfic, i al llarg de la seva vida ha estat molt vinculat a Barcelona. Va ser un dels dissenyadors argentins que, a partir dels anys 60, van abandonar el seu país per instal·lar-se a Espanya, en un moment en què la renovació i l’impuls del disseny gràfic espanyol dels 70 i els 80 va ser una lògica conseqüència de la democratització. Com a resultat, aquells creadors es van convertir en figures clau, referents del disseny català i de la resta d’Espanya. L’any 1985 va ser el responsable de la imatge de l’exposició Barcelona, París, Nova York, que explicava la trajectòria cosmopolita dels artistes conceptuals catalans.
Cartell "La gràfica popular és un dret cultural"
L’exposició, que es podrà visitar fins al 23 de febrer al Palau Robert, s’estructura en els àmbits "De Buenos Aires a Barcelona", "Viatge a la utopia", "El boom del disseny", "Disseny de marca", "Estratègies gràfiques", "Artista" i "Col·leccionar coses".
El títol de l’exposició –Clàssic, modern, jazz i tropical– és el mateix d’una conferència que l’artista va pronunciar l’any 2010, en la qual va dir que el seu estil estava compost per una barreja d’aquests quatre conceptes. Clàssic perquè és necessari recórrer a la història i mirar els mestres; modern, perquè l’estudi de la trajectòria de les escoles suïsses i alemanyes és fonamental per expressar-se a través del disseny gràfic; jazz, perquè es necessita l’ús de la improvisació, la llibertat i el personal, i tropical, per la necessària interferència de la casualitat, la bogeria i el disbarat.
La mostra s’ha organitzat a partir del fons de l’Archivo Lafuente de Santander, complementat amb obres de col·leccions catalanes i reproduccions facsímils d’alguns treballs. El comissari del projecte és Juan Riancho, mentre que el disseny és d’Albert Planas, col·laborador d’America Sanchez durant molts anys.
Prohibetur uti fumo, esbós per a Moritz
Dates: Del 23 d’octubre de 2019 al 23 de febrer de 2020.
Lloc: Palau Robert, Barcelona.
Comissari: Juan Riancho.
Organització: Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, i l’Archivo Lafuente.
Catàleg: America Sanchez. Clàssic, modern, jazz i tropical Santander: Edicions La Badia, 2019.
Composició amb retrats
Bossa de Vinçon
Primera Antologia Catalana de l'Art i l'Objecte
Mercat del Ram
Cartell dibuixa