Francesc Domingo i l’art en llibertat

L’obra de l’artista torna a Catalunya de la mà de la Fundació Vila Casas

Francesc Domingo. "Retrat de la srta. Albert", 1933. Museu de Valls
Francesc Domingo. "Retrat de la srta. Albert", 1933. Museu de Valls

“No tornaré a Catalunya fins que no sigui lliure”, va dir l’artista Francesc Domingo (1893-1974), en plena postguerra. I així va ser. La Fundació Vila Casas recupera el conjunt de la seva obra a l’exposició Francesc Domingo – De Sant Just a São Paulo que, comissariada per Natàlia Barenys, es pot visitar als Espais Volart fins al 19 de gener.

Domingo va ser educat en un ateneu obrer i, després de conèixer Joan Miró i altres artistes al Cercle Artístic de Sant Lluc, va formar part de l’Agrupació Courbet, que reaccionava enfront de la generació anterior a través de les influències del Noucentisme i de Paul Cézanne. Més tard, pertanyerà a l’Escola Catalana de París i viurà al taller de l’escultor Pau Gargallo i, després, al de Miró. El 1936, encara a París, intentarà tirar endavant una Exposició d’Art Català Modern que no arribarà a bon port; és més, el Govern espanyol s’apropiarà d’algunes de les seves idees per al Pavelló de la República de l’Exposició Internacional de París, que és on serà exhibit el Guernica de Picasso.

Amb la Guerra Civil espanyola, Domingo continua significant-se políticament i es posa al capdavant de l’anomenada Revolució Catalana. Aquesta serà la causa del seu exili posterior a São Paulo, on residirà la resta de la seva vida. És allà on, a través del dibuix, la pintura i el gravat, Domingo farà una traducció cultural de la figura de la Moreneta, basant-se en mares negres i mulates brasileres i entenent-la com un símbol de la pàtria enyorada. També s’hi sumarà al moviment del Modernisme brasiler i fundarà el Grupo Bisonte, que volia acabar amb la divisió ideològica entre art figuratiu i art abstracte.

L’obra de Domingo és un cas de pintura figurativa que recull influències molt diverses: des de les del Noucentisme i Cézanne fins a l’art romànic català i Picasso, sempre apostant per l’avantguarda. És realista i líric a la vegada, i us n’oferim un passeig virtual:

1. Autoretrat, 1913-1918.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

2. Ballarina, 1919.

Col·lecció Martorell Solanic
Col·lecció Martorell Solanic

 

3. Music Hall (Apolo Palace), 1934.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

4. El barri de Sant Salvador de Caldes de Montbui, 1927.

Fundació Vila Casas
Fundació Vila Casas

 

5. El negre, 1935.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

6. Els jugadors, 1920.

Adquisició de la Col·lecció Plandiura, 1932. Museu Nacional d'Art de Catalunya
Adquisició de la Col·lecció Plandiura, 1932. Museu Nacional d'Art de Catalunya

 

7. L'àpat del pescador, 1945.

Fundación La Mirada Ingenua
Fundación La Mirada Ingenua

 

8. Pagesa bretona, 1925-1926.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

9. Pagès bretó amb vaca, cap a 1926.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

10. Natura morta amb llibres, 1915.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

11. Nu, cap a 1930.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

12. Retrat de Jaume Gispert, 1927.

Col·lecció Ramon Albajes
Col·lecció Ramon Albajes

 

13. Retrat d'Odile, filla de l'artista, amb una boina vermella, 1938.

Col·lecció particular
Col·lecció particular

 

14. Retrat de la Srta. Albert, 1933.

Museu de Valls
Museu de Valls

"Mostrant la mostra" és el lloc on ensenyem 14 obres que formen part d'una exposició.

Data de publicació: 20 de novembre de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze