Diversos punts del museu es converteixen en espais per al coneixement i l’experimentació, amb l’objectiu d’apropar alumnes de diferents edats i nivells curriculars a l’art i al llenguatge visual. Així doncs, a través de les obres exposades, fan un recorregut entre els períodes i estils que recorren des del segle XII fins al XX. A més a més, descobreixen de primera mà els pigments i les tècniques artístiques, i poden gaudir d'una sala per fer activitats.
L’acció educadora del Museu d’Art de Girona vol ser un estímul i un recurs per a l’aprenentatge, l’anàlisi i el coneixement directe de l’art, per tal que tant petits com grans aprenguin a mirar les obres i sobretot a gaudir-les. Fem un repàs per les activitats que s'hi ofereixen.
Foto: Museu d’Art de Girona
1. Com es cuinen els colors
Al cicle d’infantil i primària s'adreça l’activitat Pintem sense colors, una visita guiada al punt de descoberta dels pigments i tècniques artístiques. A més a més, a la sala taller els infants experimenten les possibilitats que ofereixen els elements de la natura per a l’elaboració de pigments. També poden gaudir de l'activitat Una història de colors: el groc, el vermell i el blau, basada en l’experimentació amb els colors primaris per descobrir-ne de nous.
Per als alumnes de secundària i batxillerat hi ha el taller Art i ciència: el misteri dels colors, una aproximació al color des del punt de vista físic i científic. Es fa a partir de l’observació dels colors de les obres d’art i de l’experimentació amb l’absorció de la llum, la seva descomposició i la diferenciació entre els colors primaris i secundaris.
L’activitat Del pigment a la pintura. Colors i tècniques permet que els alumnes de cicle superior descobreixin i experimentin amb els procediments pictòrics a partir d’una visita comentada a una selecció d’obres. És així com s'ensenya a distingir les diferents tècniques pictòriques, a observar els pigments i aglutinants al punt de descoberta, i a preparar pigments amb productes naturals a la sala taller.
2. Iconografia i història de l’art
L'objectiu és clar: mostrar la iconografia i la seva representació a les diferents manifestacions artístiques, i entendre el caràcter simbòlic dels objectes i les imatges.
La dansa dels animals fantàstics permet a l’alumnat d’infantil i primària la descoberta dels éssers fantàstics i reals que habiten a les obres d’art, aprendre la seva història i experimentar amb els moviments que suggereixen. Per al cicle de secundària i batxillerat hi ha l’activitat Qui és qui? que, mitjançant una visita dinamitzada a les col·leccions del museu, s'apropa a la iconografia del món de l’art ensenyant les històries que s’amaguen darrer els personatges mitològics i religiosos, així com dels seus atributs i codis iconogràfics.
3. Descobrir observant
El Museu d’Art ofereix visites dinamitzades a les exposicions temporals pensades per a la comunitat educativa. La programació d'enguany inclou visites a l’exposició Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona (ADAG). Autoorganització, lluita simbòlica i pràctica social (fins al 5 de novembre de 2017). I l’exposició Olga Sacharoff, pintura, poesia i emancipació (del 25 de novembre al 3 d’abril de 2018).
Els infants també poden gaudir del museu en visites no organitzades mitjançant els jocs de descoberta: una manera lúdica de descobrir els personatges i motius de les obres d’art a partir de l’observació i localització dels elements a les sales de la col·lecció permanent.
Per últim, Per molts anys consisteix en una visita dinamitzada a una part de la col·lecció, en un taller d’art i en la cessió d’un espai singular, l’antiga presó del palau episcopal, per a grups de màxim 15 infants (entre 3 i 12 anys).
Foto: Museu d’Art de Girona