Elisabetta Sirani, l'artista que pintava "massa i massa bé" per ser una dona

14 obres de la bolonyesa que va haver de pintar en públic per demostrar que era l’autora de les seves obres

Baptisme de Crist, 1658 - Elisabetta Sirani
Baptisme de Crist, 1658 - Elisabetta Sirani

Elisabetta Sirani (Bolonya, 8 de gener del 1638 - Bolonya, 28 d'agost del 1665), pintora d’estil barroc, va ser una de les darreres representants de l’escola bolonyesa del segle XVII. Com tantes altres, va haver d’aprendre l’ofici al taller patern i ho va poder fer gràcies al comte Carlo Cesare Malvasia, que era un crític molt influent, perquè el seu pare no volia que ella es convertís en una artista professional i Malvasia el va haver de convèncer que valia la pena que l'Elisabetta continués pintant. D’altra banda, més enllà de la formació com a pintora, també va estudiar relats històrics i bíblics, que després va plasmar a les seves obres.

Als dinou anys va rebre el primer encàrrec important: una gran pintura mural per a un monestir de Bolonya. Poc després, el seu pare es va posar malalt i ella es va fer càrrec del taller familiar, que va adquirir un gran prestigi gràcies a la qualitat i a la rapidesa en l’elaboració de les obres. A més de tirar endavant el taller, va crear una acadèmia per a pintores i va ser una de les primeres dones acceptada a l’Accademia di San Luca.

Va ser molt prolífica, ja que en poc més de deu anys va pintar quasi 200 pintures, a més de dibuixos i gravats. Pintava escenes bíbliques o mitològiques, la majoria amb dones com a protagonistes. Els seus quadres més característics van ser les “Verges amb el Nen” i les “Sagrades Famílies”, obres de petit format destinades a la devoció privada. Es va veure obligada a fer demostracions públiques per fer callar aquells que qüestionaven l’autoria dels seus quadres: consideraven sospitós que una dona pintés tant i tan bé. Elisabetta Sirani va aconseguir un gran èxit internacional i totes les corts europees van adquirir alguna de les seves obres.

La seva mort prematura, quan només tenia 27 anys, va generar molta controvèrsia. En un principi es va culpar una criada d’haver-la enverinada, però l’autòpsia va descartar aquesta hipòtesi. Hi va haver qui va acusar el pare d’haver-la fet treballar massa.

1. Judit amb el cap d’Holofernes, 1658

Judit amb el cap d’Holofernes, 1658 - Elisabetta Sirani

2. Baptisme de Crist, 1658

Baptisme de Crist, 1658 - Elisabetta Sirani

3. Timoclea matant al capità d’Alexandre Magne, 1659

Timoclea matant al capità d’Alexandre Magne, 1659 - Elisabetta Sirani

4. Sibil·la, sense data

Sibil·la, sense data- Elisabetta Sirani

5. Santa Cecília, sense data

Santa Cecília, sense data - Elisabetta Sirani

6. La Sagrada Família amb Santa Anna i Sant Joaquim, c. a 1662

La Sagrada Família amb santa Anna i sant Joaquim, c. a 1662 - Elisabetta Sirani

7. Retrat de Vincenzo Ferdinando Ranuzzi com amor, 1663

Retrat de Vincenzo Ferdinando Ranuzzi com amor, 1663 - Elisabetta Sirani

8. Porcia ferint-se a la cuixa, 1664

Porcia ferint-se a la cuixa, 1664 - Elisabetta Sirani

9.  La Justícia, la Caritat i la Prudència, 1664

La Justícia, la Caritat i la Prudència, 1664 - Elisabetta Sirani

10.  Circe, c. a 1664

Circe, c. a 1664 - Elisabetta Sirani

11. Venus i Cupido, 1664

Venus i Cupido, 1664 - Elisabetta Sirani

12. Cleopatra, 1664

Cleopatra, 1664 - Elisabetta Sirani

13. La trobada de Moisès, 1665

La trobada de Moisès, 1665 - Elisabetta Sirani

14. Retrat d’Anna Maria Ranuzzi Marsigli com al·legoria de la caritat, 1665

Retrat d’Anna Maria Ranuzzi Marsigli com al·legoria de la caritat, 1665 - Elisabetta Sirani

"Pintores sota la catifa" és una secció de Nuri Salvador en què recollim les obres de desenes d'artistes, des del Renaixament italià fins al postimpressionisme, que la història de l'art oficial no ha tingut gaire en compte.

Data de publicació: 03 de gener de 2025
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze