Per a en Bill Murray, aquesta és la gota que fa vessar el got. Per a nosaltres, és la dolça descoberta que la marmota són els pares. Però el més important és que per a la marmota és la gran constatació d'haver estat vivint des del 1886 en una enorme mentida.
La marmota són els pares. Foto: Columbia Pictures Corporation, 1993
Estar atrapat a l'espai-temps de Groundhog Day fa que en Bill aprengui a trobar un motiu i que sàpiga utilitzar el que l'envolta per complir una finalitat. El seu esforç desesperat per trobar un camí correcte fora dels platós de les prediccions meteorològiques, forçat per una situació inesperada, fa que tot el seu procés pugui ser llegit com un aprenentatge vital i una modificació de la conducta que l'ha de portar cap a la felicitat. Sigui el que sigui que això signifiqui.
Però la marmota no acaba sent gaire més que el fred i el gel existencial que ens rodeja en algun moment de la vida i que tant en Bill com nosaltres hem de trobar com superar. Tota una estranya tradició americana pensada només per promulgar el sadomasoquisme de l'espècie humana tot intentant trobar una excusa per decidir que l'hivern existencial haurà de durar, si tot surt malament, sis setmanes més.
La marmota és l'obstacle; un actor involuntari i inconscient de tota la pantomima, mentre actors com la floreta Andie MacDowell es passegen impassibles fent que tot el que l'envolta tremoli de fred, tot perpetrant una comèdia romàntica sobrenatural en què un pobre animal fora de lloc és qui s'enduu les culpes.
"Aparta't, que ja condueixo jo". Foto: Columbia Pictures Corporation, 1993
Per a en Bill Murray, després del cúmul de flames tornaran a ser les sis del matí, tornaran a sonar en Sonny i la Cher i podrà acumular una nova variant al seu camí cap a la primavera; però per a la marmota el dia tornarà a començar sense haver pogut aprendre res de l'intent d'escapada. Des del punt de vista de la marmota, l'hivern és infinit, sempre hi ha sis setmanes més de fred i el foc no ha servit per a res, perquè les flames no pertanyen al seu món, sinó al dels humans que fan tot el que poden per salvar-se i que tenen l'exclusivitat de la redempció.
Les explosions visualment entretingudes són encara millors quan en Harold Ramis en controla el tempo. Foto: Columbia Pictures Corporation, 1993
No hi ha gats a Amèrica, es fan un fart de repetir. La pel·lícula és una crítica a un sistema vergonyós de falsedats i lluites de poder que es donaven per acabades després de la Guerra Freda, però que tot i les bones intencions que s'hi insinuen, acaba caient en el mateix error que intenta criticar. Russos als quals el poder deixa sense casa, recerca incansable i obsessiva de les arrels, gats vegetarians i el capitalisme mal utilitzat, que és l'únic que pot ser contrarestat per la comunitat. I gens d'autocrítica.
El foc, que purifica a la manera americana. Foto: Universal Pictures, 1986
Però cantar que no hi hagi gats a Amèrica és com dir que els bancs no cobren comissions o que els governs no posen fàcil que en cobrin de dobles. És com donar per fet que la gent és tonta. Explicar que s'ha de viure en un món de sucre i caure en l'error terrible de dir que els immigrants hi van perquè els agraden les coses amb sacarina. Veure per primera vegada el nou continent i que l'estàtua de la Llibertat estigui —al·legòricament, és clar— a mig construir. El camí cap a la primavera és massa fàcil, tot és massa dolç, tot és massa fals.
Foto: Imatge: Universal Pictures, 1986
Però no patiu. La desubicació total del ratolí perdut en problemes, de nou, humans, es veu compensada per la trobada del camí. Amèrica, al final, després de no saber criticar el capitalisme ni saber tractar la immigració, també té la resposta. En Fievel arriba al nou món i, després de caminar molt–, hi troba totes les solucions per tornar a descobrir com n'era d'equivocada la vida animal russa anterior. El vegetarianisme canviarà un sistema digestiu preparat només per digerir carn. I ens acomiadem de l'èxit d'un ratolinet perdut i de la meravella d'un país on tot és possible amb una picada d'ullet de l'estàtua de la Llibertat –ara acabada– que, més que reconfortar, fa una estranya por i molta vergonya aliena.
Hi ha mirades que no s'obliden. Foto: Universal Pictures, 1986
I tornem a baixar un graó –o uns quants– i caiem de cap on havíem d'arribar des de bon principi, a la vergonya aliena. Perquè si hi ha quelcom que ens n'hauria de causar és precisament utilitzar animals per evitar els nostres propis problemes.
I és així com apareix un senyor vestit de coala treballant a l'oficina. La seva jornada laboral és dura i els seus companys de feina humans ho intenten compensar amb tafaneries sense cap mena de gràcia. L'horror social per excel·lència. A Koara kachô (Executive Koala) tot té un caire xaró i al coala se li veu la cremallera que tanca la disfressa rere el coll. L'oficina és trista i sembla sortida d'un expomobi decadent. Però per sort pel nostre coala preferit, una noia meravellosa és capaç de donar llum a la seva trista vida de treballador.
Foto: The Klockworx, 2005
Per sort? No ben bé: alguna cosa falla. Que un coala antropomorf treballi de manera obsessiva al Japó i que la parella acabi desapareixent misteriosament fa mala pinta. Però encara en fa més que un coreà karateka aparegui del no-res per intentar venjar-ne la memòria.
Hi ha quelcom a Executive koala que sobrepassa el seu descobriment a les matinades del festival de Sitges i que fins i tot va més enllà de tota la cervesa que cal tenir a la nevera per poder-ne suportar el visionat. Tot l'esforç i els hidrats de carboni líquids ingerits hauran valgut la pena si aconseguim veure de nou els ulls del coala encendre's arítmicament de vermell mentre assassina el seu estúpid terapeuta tot movent-se horitzontalment per la pantalla.
Foto: The Klockworx, 2005
El coala no té un pam de net i entre esquizofrènies, resurreccions i combats que fan riure, descobrim el perquè de tot plegat. Un passat en el qual els homes van matar milers de coales a Austràlia i el resultat final d'intentar viure enganyat tota la vida en una societat que no li pertoca ni li correspon. Venjança amagada rere diverses capes socials i molta cara dura cinematogràfica.
Destrossat, perdut i enganyat, l'executiu coala no aconsegueix controlar els seus instints assassins. La pèrdua de la referència i l'obsessió per estar vivint en un nou ambient al qual no pertany li fan perdre completament el nord. De nou, però ara de manera molt més barroera, l'error humà torna a camuflar-se en un animal fora de lloc que és incapaç d'adaptar-se a la pressió que la societat li encomana.
Animals perduts i expulsats que han estat perduts i expulsats per la seva impròpia condició humana. Marmotes, ratolins o coales, tots tornen per venjar-se de la nostra falsa ironia i trista vergonya aliena. Per no afrontar els nostres problemes, els els donem tots a ells. Tot pensant que d'aquesta manera, potser, amb una mica de sort, abandonem ràpid l'hivern i ens salvem de la crema. Fins que tornem a recordar que un animaló perdut, quan érem petits i no acabàvem d'entendre del tot bé els problemes dels grans, ens devia dir que que tot funcioni bé i que tot estigui al seu lloc també continua sent els pares.
Què hi farem. Foto: The Klockworx, 2005
"Trilogia" és una secció de Jordi Torà i Pere Tubert en què encadenen pel·lícules de tres en tres a partir d'un tema comú.