Foto: Festival Grec
Foto: Festival Grec
Khan, que en altres ocasions ens ha ofert obres més estètiques –per exemple Sacred Monsters amb la gran Sylvie Guillem, amb què va inaugurar el Festival Grec 2007– es compromet aquí amb una peça que, de tan punyent, aconsegueix nuar un nus a l’estómac a l’espectador, un nus similar al que es lliga ell mateix al voltant del cap en una imatge inesborrable de la fragilitat humana. Les cordes, les cadenes... Cucs que empresonen el soldat i el fan anar amunt i avall com el titella de no sap quin poder arbitrari. I l’home en tot això? Res. L’home arrossega aquestes cordes com un sac de pedres que l’escanyen i l’impedeixen avançar.
Foto: Festival Grec
No és d’estranyar que Khan abandoni –segons ha anunciat ell mateix recentment– la creació de solos. En aquest, la seva darrera creació coproduïda pel Grec, s’hi deixa la pell. Després d’aquesta lluita sense treva a la qual es veu sotmès el soldat anònim engolit per la guerra, s’enfronta a una part final al ritme del Lacrimosa de Mozart. És una dansa pràcticament ritual, amb un treball particularment expressiu de les mans, i on hi caben fins i tot els girs obsessius dels sufís. Sí, Xenos té quelcom de sacre, de rèquiem per a tots els soldats morts inútilment i, en el fons, per a una humanitat cega que conté en el seu si la llavor del mal. Arraulit, esgotat, derrotat, així es queda aquest Prometeu al final del seu ball macabre, que no és més que una lluita per la vida.
Foto: Festival Grec
Com ja és habitual en els treballs de Khan, la música és en directe, la qual cosa confereix força a l’espectacle. En el cas de Xenos, primer trobem sobre l’escenari el ballarí, estirat talment un cadàver, un percussionista (B.C. Manjunath) i un cantant (Aditya Prakash). Potser és en aquesta part inicial que el ballarí i coreògraf explota els recursos del tathak –dansa mil·lenària de l’Índia- amb els picarols lligats als turmells. De cop es produeix un tall i els músics s’incorporen a un escenari situat a un nivell superior on es troba tota una banda integrada a més per un violí (Andrew Maddick), un contrabaix (Nina Harries) i un saxo baríton (Tamar Osborn). La coreografia transita ara a una dansa d’encuny contemporani, però sense oblidar mai l’empremta índia. La presència de la música serveix també per incomodar a estones el públic amb un volum tan elevat que travessa el cos dels espectadors. El so, unit a la percepció d’unes escenes que colpegen per la seva extrema plasticitat –aquesta sorra negra que llisca pendent avall talment les onades d’una mar Mediterrània que escup cadàvers a les seves ribes, per exemple-, conformen una obra fosca que, ras i curt, interpel·la el públic i desperta consciències.
Xenos
Quan: el dijous 5 de juliol a les 20:00.
On: al Mercat de les Flors, al Festival Grec.
Interpretació i direcció: Akram Khan.
Interpretació musical: Nina Harries (contrabaix i veus), Andrew Maddick (violí), B. C. Manjunath (percussió i konnakol), Tamar Osborn (saxo baríton), Aditya Prakash (veus).
Duració: 65 minuts.