Equitat més enllà de l’escola

Els plans locals d’activitats educatives fora escola de la Diputació de Barcelona vetllen per la igualtat entre els infants

És fonamental vetllar perquè els infants en situació de vulnerabilitat puguin participar en les activitats extraescolars. Foto: Shutterstock
És fonamental vetllar perquè els infants en situació de vulnerabilitat puguin participar en les activitats extraescolars. Foto: Shutterstock

Contingut ofert per la Diputació de Barcelona

Les experiències educatives que un infant o un jove viu durant la seva trajectòria vital, tant dins de l’escola com a fora, són determinants per a les seves oportunitats futures. Els ajuntaments, com a institucions properes i de proximitat, juguen un paper clau en el lideratge de polítiques que connectin l’oferta existent d’activitats educatives, esportives i culturals d’AFAS —associacions de famílies i alumnes— i d’entitats i associacions esportives, culturals i de lleure.

En aquest context, la Diputació de Barcelona, dins del marc de l’educació a temps complet, impulsa els plans locals d’activitats educatives fora escola. Aquests plans tenen com objectiu principal garantir el dret a l’educació i a la igualtat d’oportunitats també fora de l’horari escolar —el que coneixem com a activitats extraescolars, per exemple—, i sempre des de l’equitat i la inclusió. Aquests plans es desenvolupen a nivell municipal i comarcal, i ofereixen una programació d’activitats extraescolars, de temps de lleure i de temps d’estiu diversa, inclusiva i de qualitat, per a infants, joves i famílies.

Els eixos principals dels plans locals d’activitats educatives fora escola són:

  • Garantir l’oferta educativa inclusiva i equitativa, amb coordinació territorial i d’acord amb la informació de l’Oficina d’Escolarització Municipal (OME) i amb els projectes educatius dels centres i escoles municipals.
  • Vetllar per l’accés equitatiu a les activitats extraescolars dels infants en situació de vulnerabilitat, amb l’aplicació de tarifes socials i atorgant beques i ajuts, entre d’altres mesures.
  • Fomentar la qualitat educativa en l’educació no formal amb propostes orientades al desenvolupament competencial; i fomentar també la inclusió, aportant recursos per a necessitats educatives especials i per a equipaments adaptats.

El suport en el disseny dels plans comporta un procés de treball vinculat al Consell Escolar Municipal (CEM) i compta amb la participació activa d’infants i joves (CLIA). Les actuacions clau a realitzar per al desenvolupament d’un pla local són:

  • Mapeig dels actors clau del municipi (o a nivell comarcal) —associacions de famílies i alumnes, entitats esportives i culturals, entitats de lleure— i de l’oferta real d’activitats educatives fora escola.
  • Anàlisi diagnòstica participativa, per identificar fortaleses i reptes de l’oferta d’activitats no escolars.
  • Catàleg d’activitats de suport educatiu, extraescolars i temps de lleure, seguint els principis d’equitat i de sostenibilitat.
  • Laboratori educatiu de co-creació, per proposar accions adequades a una estratègia municipal concreta.

Amb aquestes accions, els plans locals d’activitats educatives fora escola busquen assegurar que tots els infants i joves tinguin accés a una educació rica i diversa més enllà de l’horari escolar, ajudant a construir una societat més equitativa i inclusiva.

Més informació a www.diba.cat/web/educacio/educacio-temps-complet

Data de publicació: 24 d'octubre de 2024
Última modificació: 24 d'octubre de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze