• Catorze /
  • Estudi /
  • ¿Sabries trobar els senyals d’alerta en una víctima de bullying?

¿Sabries trobar els senyals d’alerta en una víctima de bullying?

Potser les víctimes hem estat nosaltres mateixos, o fins i tot és possible que haguem estat els assetjadors

Foto: Departament d’Educació i Formació Professional
Foto: Departament d’Educació i Formació Professional

Tothom coneix algú que ha estat víctima d’assetjament escolar, possiblement en coneixem de la nostra edat, de l’edat dels nostres pares i de l’edat dels nostres fills. Potser hem estat nosaltres mateixos, les víctimes o, fins i tot, és possible que hàgim estat nosaltres els assetjadors. Això és perquè l’assetjament escolar, sota un nom o un altre, ha existit sempre, però potser mai com ara s’ha posat tant fil a l’agulla per liquidar-lo.

L’assetjament o bullying es caracteritza per la presència d’un abús de poder, en què l’agressor es troba en una posició de superioritat física, verbal o social, i actua amb la clara intenció de fer mal a la víctima, que es troba en situació de vulnerabilitat i desigualtat. Aquest tipus de violència no és puntual, sinó que es repeteix en el temps, creant un clima d’angoixa i inseguretat en la persona assetjada. Pot manifestar-se de manera física, verbal o psicològica. A més, els companys de classe o altres membres de la comunitat poden actuar com a testimonis passius, reforçant indirectament el comportament de l’agressor i causant greus conseqüències emocionals i psicològiques a la víctima a curt i llarg termini.

Per aquest motiu, el Departament d’Educació i Formació Professional ha posat en marxa una campanya institucional que avisa dels “senyals d’alerta” de casos d’assetjament escolar per augmentar-ne la detecció de forma precoç.

 
 

14 dades sobre l’assetjament escolar:

1. 2.206 casos d'assetjament escolar han estat atesos pel departament d'Educació de Catalunya des de mitjans del curs 2020-2021 fins al curs 2023-2024​.

2. Hi ha hagut un augment del 200% en els casos d'assetjament atesos des del curs 2021-2022 al 2023-2024, degut a una major sensibilització i a l'activació de la USAV (Unitat d’Atenció a l’Alumnat en situació de Violència) i del REVA (Registre de Violències contra l’Alumnat).

3. El 7,5% dels nois i el 4,3% de les noies han estat víctimes d'assetjament escolar a Espanya, segons dades de l'OMS​.

4. El ciberassetjament afecta un 24,7% de les víctimes, i el 86,9% d’aquestes agressions es produeixen fora del centre escolar​.

5. El motiu més comú d'assetjament és l’aparença física, especialment en les noies, seguit de la nacionalitat, el color de la pell i les discapacitats físiques o d’aprenentatge​.

6. Els nens més grans tenen més probabilitat de patir ciberassetjament, mentre que els més joves solen ser víctimes d’assetjament físic​.

7. El programa pilot de denúncies per dispositius mòbils s’ha implementat per facilitar la comunicació directa i anònima d’assetjament als centres educatius​.

8. El nombre de trucades rebudes pel servei telefònic del ministeri d’Educació entre 2017 i 2018 va ser de 12.799, de les quals 5.557 van ser identificades com a possibles casos d'assetjament​.

9. La detecció precoç és clau per reduir la gravetat de l'assetjament escolar i minimitzar els efectes psicològics a llarg termini​.

10. Només el 3,7% dels casos identificats van ser informats a la inspecció educativa, malgrat els protocols establerts​.

11. Els alumnes amb baixa acceptació entre els companys i pocs amics són més vulnerables a patir assetjament escolar​.

12. Els adolescents que pateixen ciberassetjament tenen més de quatre vegades més probabilitats de tenir pensaments suïcides o intents de suïcidi en comparació amb aquells que no han estat assetjats digitalment​.

13. Senyals que es poden detectar en un aula: Canvi dràstic en el rendiment i la motivació acadèmica, alteració sobtada emocional que es reflecteix en el seu comportament, desaparició o trencament de les seves pertinences personals, exclusió per part del grup o marques físiques o autolesions.

14. Senyals que es poden detectar a casa: Problemes psicosomàtics com mal de panxa, problemes de son, ansietat, angoixa o trastorns alimentaris; ferides, marques, morats, cremades, autolesions; canvis de comportament com no voler anar a l’escola ni a altres activitats socials, presentar irritació i frustració, mostrar-se distant o desanimat; en estat d’alerta constantment davant dels aparells electrònics, fins i tot quan dorm; enfadat o depressiu després d’utilitzar l’ordinador o el telèfon mòbil.

 

 

Data de publicació: 09 d'octubre de 2024
Última modificació: 10 d'octubre de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze