Soc monitor i mantinc el català

El projecte Martorell Educa 360 ofereix sessions de sensibilització lingüística a educadors

"Soc monitor i mantinc el català". Foto: Sven Brandsma.
"Soc monitor i mantinc el català". Foto: Sven Brandsma.

Per mantenir viva una llengua s’ha de fer servir. Però per fer-la servir, cal tenir “l’oportunitat d’aprendre-la i la llibertat per escollir-la”. Ho diu Meritxell Castellví, del Centre de Normalització Lingüística Ca n'Ametller. Amb el projecte Martorell Educa 360 ofereixen sessions de sensibilització lingüística a monitors que acompanyen infants en extraescolars esportives, artístiques, culturals, d’estudi assistit i suport en la inclusió. I ho fan en un municipi del Baix Llobregat nord, territori en què gairebé un 60 % de la població s’expressa normalment en castellà, segons l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població 2018.

“Tot i que alguns monitors ho tenen molt clar, d’altres no s’havien preguntat mai per què és important parlar-lo”. A través de les sessions de sensibilització, es desperta i s’activa la consciència de per què s’ha de parlar en català més enllà de l’escola. Per fer-ho, imaginen possibles escenaris de futur dels infants: “¿Què passa si aquests nens i nenes necessiten parlar català a la feina perquè treballen de cara al públic? ¿O què passa si s’enamoren, van a viure a les Terres de l’Ebre i volen parlar català amb els sogres? Han de tenir l’oportunitat de fer-ho”.

Els monitors comencen l’activitat en català, però els costa mantenir-lo perquè tenen la tendència a canviar de llengua: creuen que així s’entendrà el missatge. Ho comentem amb Castellví: “És una cosa que té molt instaurada la gent, que canvien de llengua per respecte a l’altre”. Una de les activitats que duen a terme és simular una dinàmica de rols.Un fa d’alumne i l’altre, de monitor, i han de buscar estratègies per no canviar de llengua: per exemple, buscant referències visuals per fer-se entendre. Durant les sessions es treballa, també, l’ús professional la llengua catalana que han de fer els monitors per acomplir la normativa lingüística i garantir el dret dels infants a aprendre-la.  

Encara que modificar els hàbits continuï sent un gran repte, és important seguir treballant-hi perquè “no podem fer que el català sigui només la llengua dels mestres”. És a dir: hauria de ser la llengua de tothom qui educa. Castellví subratlla: “Cal entendre la llengua com un valor educatiu més a transmetre i, per tant, els expliquem que com a referents educatius també tenen aquesta responsabilitat. Quan els preguntem què els ha semblat la iniciativa, en fan una valoració positiva.”

Gairebé 500.000 joves, infants i monitors van participar al llarg del 2023 en activitats de lleure educatiu a Catalunya, segons dades de la Generalitat. Això es tradueix en hores i hores d’espais d’aprenentatge i oci, convivència i desenvolupament personal i col·lectiu, moments clau en què més enllà d’aprendre, s’experimenta, es comparteix i es generen vincles: una gran oportunitat per promoure la cohesió social.

Si un monitor t’explica l’activitat en català i t’adones que jugar en català és una opció, vol dir que relacionar-te amb les amistats també ho és, o fer broma, o reflexionar. O viure en català. I de cop, sense adonar-te’n, vas incorporant el català en el teu dia a dia.

* Podeu contactar amb els Tallers de sensibilització per al món associatiu aquí.

"La llengua viva" és una secció que fem en col·laboració amb la conselleria de Política Lingüística.

Data de publicació: 26 de setembre de 2024
Última modificació: 22 de novembre de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze