"Arribo quan el propietari fa poc que ha mort, els familiars ja se n'han repartit l'herència i s'han venut el pis." Explica el fotògraf Jordi Baron que gràcies a ser fill d'una família d'antiquaris s'ha pogut infiltrar a llars d'arreu de l'Eixample i del centre de Barcelona per fer la sèrie Domus Barcino. "Tot i que a vegades, si hi ha desacords familiars o es tracta de famílies adinerades, els pisos es poden quedar tancats durant anys: el menjador, les habitacions, tot està tal com estava però sense ningú, fins que se'l venen". Així doncs, arriba quan els familiars ja s'han endut les quatre coses que en volien conservar (l'escriptora Care Santos justament dedica la secció Buidar la casa a aquesta idea) i, al seu voltant, operaris i transportistes desmunten llits, llums i carreguen mobles. "És molt ràpid, en qüestió de minuts desapareix tot". I alhora, impressiona: ell mateix veu com els armaris, els llits, la coberteria, tot el que no havia canviat de lloc en vuitanta anys, en qüestió de minuts desapareix. I no només desapareix, sinó que immediatament comencen les obres per alçar-ne parets i convertir-ho en tres o quatre pisos turístics. "És el retrat d'una memòria burgesa que ha durant uns cent vint anys, i el naixement d'un nou fenomen que pateixen moltes ciutats: la gentrificació, un drama imparable que expulsa els veïns per l'augment del preu de la vivenda." Amb aquestes fotografies, que fins al 16 de juny les podeu veure exposades a La Massa Centre de Cultura Vilassarenc, dins del festival Revela't, mostra records escampats per terra, roba, llibres: el final d'un temps.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.