Lavinia Fontana, la primera pintora professional

14 obres de l'artista oficial de la cort del papa Climent VIII

Dona del noble Pierino Maselli amb sis dels seus fills, 1605
Dona del noble Pierino Maselli amb sis dels seus fills, 1605

Aquesta pintora va néixer el 1552 a Bolonya, ciutat que aleshores destacava pel progressisme i per ser un focus cultural important. Evidentment, no podem dir que les dones rebessin un tracte igualitari, però podien anar a la universitat. Lavinia Fontana va aprendre l’ofici del seu pare, el pintor manierista Prospero Fontana. Als vint-i-cinc anys es va casar amb l’artista Paolo Zappi, deixeble del pare, però ella va posar com a condició poder continuar dedicant-se a la pintura després de casar-se.

Va ser la primera pintora professional, va exercir la pintura com a ofici i va aconseguir mantenir tota la família. Va ser la primera dona que tenia un taller propi i que feia quadres amb nus d’homes i de dones, quan les dones tenien vetat els estudis d’anatomia. També va ser una dona avançada al seu temps en l’àmbit personal, perquè el seu marit va deixar la feina per ocupar-se dels fills de la parella i per ajudar-la al taller.

La seva obra és àmplia i variada, amb nombrosos retrats i obres religioses per a esglésies i oratoris privats. Cal destacar les obres mitològiques, carregades de sensualitat i erotisme. El seu estil és semblant al de qualsevol pintor masculí de l'època. Es té constància de 135 obres seves, però només se’n conserven 32 de datades i signades.

El 1611, a Roma, on vivia des que el 1603 es va convertir en la pintora oficial de la cort del papa Climent VIII, van encunyar una moneda per celebrar el talent artístic de Lavinia Fontana (mig segle abans, a Cremona, també n’havien fet una en honor a Sofonisba Anguissola). Va morir en un monestir de Roma, on s’havia retirat amb el marit, el 1614.

1. Autoretrat tocant l’espineta, 1575/1577

Autoretrat tocant l’espineta, 1575/1577

2. Les noces de Cana, 1575/1580

Les Noces de Cana, 1575/1580

3. Presentació en el temple, c. a 1580

Presentació en el temple, c. a 1580

4. Retrat del papa Gregori XIII, 1580/1585

Retrat del papa Gregori XIII, 1580/1585

5. La Sagrada Família amb Santa Caterina d’Alexandria, 1581

La Sagrada Família amb Santa Caterina d’Alexandria, 1581

6. Retrat de la família Gozzadini, 1584

Retrat de la Família Gozzadini, 1584

7. Verge del silenci, 1589

Verge del silenci, 1589

8. Retrat d’Antonietta Gonsalves, 1594/95

Retrat d’Antonietta Gonsalves, 1594/95

9. Retrat de Constanza Alidosi, 1595

Retrat de Constanza Alidosi, 1595

10. Venus i Mart, 1595

Venus i Mart, 1595

11. Apol·lo i les muses, 1598

Apol·lo i les muses, 1598

12. La visita de la reina de Saba al rei Salomó, 1599

La visita de la reina de Saba al rei Salomó, 1599

13. Dona del noble Pierino Maselli amb sis dels seus fills, 1605

Dona del noble Pierino Maselli amb sis dels seus fills, 1605

14. Minerva vestint-se, 1613

Minerva vestint-se, 1613

 

"Pintores sota la catifa" és una secció de Nuri Salvador en què recollim les obres de desenes d'artistes, des del Renaixament italià fins al postimpressionisme, que la història de l'art oficial no ha tingut gaire en compte.

Data de publicació: 26 d'octubre de 2024
Última modificació: 28 d'octubre de 2024
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze