Aquesta pintora va néixer el 1552 a Bolonya, ciutat que aleshores destacava pel progressisme i per ser un focus cultural important. Evidentment, no podem dir que les dones rebessin un tracte igualitari, però podien anar a la universitat. Lavinia Fontana va aprendre l’ofici del seu pare, el pintor manierista Prospero Fontana. Als vint-i-cinc anys es va casar amb l’artista Paolo Zappi, deixeble del pare, però ella va posar com a condició poder continuar dedicant-se a la pintura després de casar-se.
Va ser la primera pintora professional, va exercir la pintura com a ofici i va aconseguir mantenir tota la família. Va ser la primera dona que tenia un taller propi i que feia quadres amb nus d’homes i de dones, quan les dones tenien vetat els estudis d’anatomia. També va ser una dona avançada al seu temps en l’àmbit personal, perquè el seu marit va deixar la feina per ocupar-se dels fills de la parella i per ajudar-la al taller.
La seva obra és àmplia i variada, amb nombrosos retrats i obres religioses per a esglésies i oratoris privats. Cal destacar les obres mitològiques, carregades de sensualitat i erotisme. El seu estil és semblant al de qualsevol pintor masculí de l'època. Es té constància de 135 obres seves, però només se’n conserven 32 de datades i signades.
El 1611, a Roma, on vivia des que el 1603 es va convertir en la pintora oficial de la cort del papa Climent VIII, van encunyar una moneda per celebrar el talent artístic de Lavinia Fontana (mig segle abans, a Cremona, també n’havien fet una en honor a Sofonisba Anguissola). Va morir en un monestir de Roma, on s’havia retirat amb el marit, el 1614.
1. Autoretrat tocant l’espineta, 1575/1577
2. Les noces de Cana, 1575/1580
3. Presentació en el temple, c. a 1580
4. Retrat del papa Gregori XIII, 1580/1585
5. La Sagrada Família amb Santa Caterina d’Alexandria, 1581
6. Retrat de la família Gozzadini, 1584
7. Verge del silenci, 1589
8. Retrat d’Antonietta Gonsalves, 1594/95
9. Retrat de Constanza Alidosi, 1595
10. Venus i Mart, 1595
11. Apol·lo i les muses, 1598
12. La visita de la reina de Saba al rei Salomó, 1599
13. Dona del noble Pierino Maselli amb sis dels seus fills, 1605
14. Minerva vestint-se, 1613
"Pintores sota la catifa" és una secció de Nuri Salvador en què recollim les obres de desenes d'artistes, des del Renaixament italià fins al postimpressionisme, que la història de l'art oficial no ha tingut gaire en compte.